De marketingmix is een belangrijk onderdeel van een marketingplan. Tijdens de fase van de marketingmix bepaal je welke instrumenten je gaat inzetten om je doelstellingen en doelgroep te bereiken oftewel om jouw marketingstrategie te verwezenlijken. Van origine is de marketingmix opgebouwd uit 4 P’s: promotie, plaatst, prijs en product. In de loop der jaren kwamen hier nog P’s bij zoals Presentatie, Personeel, Periferie, Packaging, Proces, Partners en Physical Evidence. Wat is de oorsprong van de marketingmix?
Neil Borden 1964 of 1949
De Amerikaan Neil Borden gebruikte de term al in 1949. Volgens vele bronnen op het internet is hij de grondlegger voor dit begrip. Het idee voor het begrip is ontstaan tijdens het lezen van een metafoor van James Culliton: “An executive is) “a mixer of ingredients, who sometimes follows a recipe as he goes along, sometimes adapts a recipe to the ingredients immediately available, and sometimes experiments with or invents ingredients no one else has tried.”
Iedereen heeft tijdens de Economie les op school geleerd over de 4 P’s van de marketingmix. Weinig mensen zullen dit tijdens het dagelijks leven gebruiken, tenzij je werkzaam bent als marketeer. Gelukkig weet je nu in ieder geval waar de term vandaan komt.